Pagina's

zondag 10 september 2017

Een klein leven - Hanya Yanagihara

Vertaald door Josephine Ruitenberg en Kitty Pouwels
Uitgegeven bij Nieuw Amsterdam
752 blz.

Een klein leven is het verhaal van vier vrienden, die ook na hun studentenjaren contact blijven houden.  Je volgt hen op hun zoektocht naar geluk en succes. Een van hen, Jude,  is fysiek en mentaal getekend door gebeurtenissen van vroeger, en naarmate het verhaal vordert kom je stilaan meer te weten over dat verleden. 
Al van bij de eerste pagina's was ik ervan overtuigd dat dit geen doorsnee boek  was. Het is ongelooflijk knap geschreven, ik was echt onder de indruk van de stijl. Naarmate ik vorderde in het boek, verschoof mijn aandacht volledig naar de inhoud. De confrontatie met het lijden van de gekwelde Jude is bij momenten zo hard en bijna ondraaglijk dat ik even een leespauze moest inbouwen. Halfweg  het boek twijfelde ik of ik dit wel wilde verder lezen. Je denkt, nu kan het niet meer erger, en toch weet je, het ergste moet waarschijnlijk nog komen. 
Toch is niet alles kommer en kwel, want de kracht van het boek komt minstens evenzeer uit de beschrijving van heel bijzondere vriendschappen. 
Heb ik dit boek graag gelezen? Ja en neen dus.  Neen, omdat het geen pretje is ondergedompeld te worden in het gekwelde bestaan van Jude. Ja, omdat het zo ongelooflijk knap geschreven is, hoewel misschien een ietsje aan de lange kant. Het is een boek dat nog lang blijft nawerken. Een aanrader voor liefhebbers van zware kost.  

★★★★1/2


Geen opmerkingen:

Een reactie posten