Pagina's

maandag 6 januari 2014

De verhalenvertelster - Jodi Picoult



Vertaald door Davida van Dijke
Uitgegeven bij The House of Books
blz. 510



Nog maar eens een verhaal over de Tweede Wereldoorlog. Vreemd genoeg kom ik bij mijn keuze van romans hier telkens terug, hoewel het onderwerp mij soms - letterlijk - nachtmerries bezorgt. De aantrekkingskracht van horror? Ik mag hopen van niet.
In De verhalenvertelster weeft Picoult handig verschillende verhalenniveaus door elkaar. Het eerste hoofdpersonage is Sage, een jonge Amerikaanse die na de dood van haar moeder in een therapiegroep zit. Zo leert ze Josef Weber kennen, een sympathieke oude man van 90. In het eenzame leven van Sage lijkt hij zowat de enige met wie Sage vriendschap kan sluiten. Tot hij haar op een dag een foto toont van zichzelf als jonge SS-officier. Hij vertelt haar dat hij wil sterven en vraagt daarbij Sage's actieve hulp. Sage, wiens grootmoeder Minka een overlevende is van de Holocaust, wil er niets mee te maken hebben. Uiteindelijk neemt ze contact op met de politie en komt zo terecht bij Leo Stein, nazi-jager bij de cel Mensenrechten en Bijzondere Gerechtelijke vervolgingen. En daarmee zijn de hoofdspelers gekend. De roman schakelt vlotjes tussen Sage, Josef, Minka en Leo.
Tussen deze hoofdstukken zitten dan nog eens stukjes uit een manuscript van Minka. Haar personage Ania leeft in barre tijden waar een hele dorpsgemeenschap geterroriseerd wordt door een mensenetend monster. Een bloedstollende horrorstory die op een aannemelijke manier verwijst naar het kernverhaal.
Je ziet het zo, de liefhebber van een sterk verhaal komt hier zeker aan zijn trekken. De hoofdstukken vanuit het daderperspectief vind ik een frisse invalshoek.  Het is zeker geen literaire hoogvlieger, maar toch is deze roman de moeite waard, ook voor wie al menig Holocaustboek achter de kiezen heeft. Dat de interactie tussen Sage en Leo duidelijk de handtekening draagt van een bestsellerauteur is dan weer een euvel waaraan wel meer boeken in dit genre lijden. En dat is wel jammer, want Sage is verder zeker geen cliché-personage. 
Van Picoult las ik vroeger al De kleine getuige. De verhalenvertelster is voor mij duidelijk een niveau hoger.

★★★☆☆

Geen opmerkingen:

Een reactie posten