Pagina's

donderdag 25 april 2013

De schemerpoort – Jeanette Winterson

Vertaald door Lidwien Biekmann
Uitgegeven bij Atlas Contact
188 blz.

Wat een vreemd boek. En al helemaal niet typisch Winterson.
Het verhaal is geweven rond het historische proces tegen de heksen van Lancaster in 1612. Engeland heeft de plotse (verplichte) omschakeling van katholicisme naar protestantisme nog niet verteerd en is in de ban van een actieve jacht op heksen en papen. Winterson bewerkt de feiten met een levendige fantasie.
Ik kan niet zeggen dat ik speciaal geboeid word door de wereld van het occulte, heksen, bovennatuurlijke verschijnselen, zwarte en andere magie. En ook van al te expliciete horror ben ik geen fan. Het heeft dan ook een tijdje geduurd voor ik grip kreeg op deze roman. Voor mij was de enige sleutel tot het boek de visie dat vrouwen soms heksen (moeten) worden, omdat ze daaruit een macht putten die ze in de reële wereld, de wereld van mannen, niet hebben.  Vooral het hoofdpersonage Alice Nutter, rijke weduwe en grootgrondbezitter, neemt het voor de heksen op en behandelt hen met veel empathie en mededogen. Zal haar sociale positie haar kunnen redden? En welke rol spelen de liefdes van haar leven in de uiteindelijke afloop?
De schemerpoort is een echte pageturner. Maar je leest het boek misschien best niet voor het slapengaan. Daarvoor zijn de beschrijvingen van de gruweldaden, net iets te realistisch. 
★★1/2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten