Pagina's

donderdag 11 oktober 2012

Kentering van een huwelijk - Sándor Márai


Vertaald door Henry Kammer
Uitgegeven bij Wereldbibliotheek
415 blz.

Van Sándor Márai las ik eerder al Gloed en Vrede op Ithaca. Twee keer een schot in de roos. Met redelijk hooggespannen verwachtingen begon ik aan deze roman.
In Kentering van een huwelijk kijken drie personages beurtelings terug op hun op de klippen gelopen huwelijk. Ilonka is als eerste aan de beurt en vertelt over haar huwelijk met Peter. Dan doet Peter zijn relatie met Ilonka én met Judit, zijn tweede vrouw, uit de doeken. En als laatste horen we Judits kijk op de dingen.  De achtergrond is Boedapest aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog. Behalve een verhaal van liefde en verraad, van ontgoocheling en eenzaamheid is de roman evengoed een geschiedenis van de bourgeoisie, een levensvorm die na de oorlog over zijn hoogtepunt heen was.
Wie aan Márai begint, weet dat hij zich aan slow reading mag verwachten. Maar Kentering van een huwelijk bleek mij uiteindelijk toch te wijdlopig.  Ik vond er ook niet genoeg nieuwe inzichten of wijsheden in om de trage lectuur te compenseren. Ik heb het boek dan ook niet uitgelezen.
★☆☆☆☆

Geen opmerkingen:

Een reactie posten